Kuijk

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

NIOC 2009 in teken van beroepskolom

E-mail Afdrukken PDF

Als ze het in het onderwijs helemaal niet meer weten, organiseren ze maar weer eens een congres. Dat moet de reden zijn voor het Nederlands Informatica Onderwijs Congres. Leest u even mee:

"NIOC is het Nederlands Informatica Onderwijs Congres op 7 en 8 april 2009 in Utrecht. 500 Deelnemers van universiteiten, hogescholen, mbo, vo en bedrijfsopleidingen krijgen een programma met keynotes, postersessies, discussies, surprisesessies en entertainment."

Tot zover is er nog niets aan de hand: het kan vriezen en het kan dooien. Wie garandeert immers dat het "programma met keynotes, postersessies, discussies, surprisesessies en entertainment" net zo waardeloos is als je op het eerste gehoor zou zeggen?

 

"Het ict congres NIOC 2009 richt zich op vier thema's.

1 Samenwerking in de onderwijskolom : hoe worden de kansen tussen vo/mbo/hbo/wo beter benut? Dit kan bijvoorbeeld door dienstverlenende projecten van het hbo voor het vo; door good practice beter te etaleren; door in het basisonderwijs voortrajecten te organiseren voor ict-opleidingen; door onderwijsmodules in het vo door hbo's als kennismaking met ict en bijvoorbeeld ook wedstrijden in het bedrijfsleven als onderwijsproject."

Dit is weer zo'n geval van "kansen" zeggen waar ze "problemen" bedoelen. Wat zijn "dienstverlenende projecten van het hbo voor het vo"? Wat betekent "door good practice beter te etaleren"? Wat wil "door in het basisonderwijs voortrajecten te organiseren voor ict-opleidingen" zeggen? En als het iets wil zeggen, wat is dat dan voor waanzin? In het basisonderwijs hebben ze er al moeite genoeg mee om de leerlingen een beetje rekenen en taal bij te brengen, om het voorzichtig te zeggen. Ook erg trouwens: "onderwijsmodules in het vo door hbo's als kennismaking met ict". Als het iets betekent, betekent het iets raars, net als "wedstrijden in het bedrijfsleven als onderwijsproject".

Door met thema 2:

"2 Moderne ontwikkelingen op het gebied van media & ict. Voorbeelden zijn virtuele werelden voor het onderwijs, gaming en ict & media."

Een geweldig thema. Daar kun je jaren over ouwehoeren zonder er iets aan te hebben. Gauw naar thema 3:

 

"3 Onderwijskundige aspecten als werkend leren in het mbo, prestatieonderwijs, onderwijskundige profielkleuring, interculturele competenties in de ict wereldwijd. Wat leert 30 jaar ict-onderwijs en internationalisering?"

Neemt men niet te veel hooi op de vork? Thema 4 is trouwens helemaal onbegrijpelijk:

 

"4 Nieuwe technologische ontwikkelingen als bio-informatica en security of de Segway?"

Geen chocola van te maken.

U kunt uw bijdragen aan het NIOC 2009 melden aan de programmacommissie. Uit de site van de programmacommissie blijkt, dat men nog niet echt weet, om niet te zeggen geen idee heeft, wat men precies wil gaan doen. Nou ja, ze hebben nog een paar weekjes de tijd, zullen we maar zeggen. Wie betaalt deze flauwekul trouwens?