Kuijk

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

Onpartijdigheid troef

E-mail Afdrukken PDF
Minister Van der Hoeven is er pas vorige week achter gekomen dat er scholen zijn die een oneigenlijk gebruik maken van het schoolonderzoek, schijnt. Dat is tamelijk merkwaardig. Reeds bij invoering van het schoolonderzoek kon iedereen op zijn vingers natellen dat dit tot ongelijkheid en oneerlijkheid zou leiden. Dat iedereen nog tellen kon kwam doordat men dat nog op school geleerd had. Dankzij de verschillende vloedgolven van onderwijsvernieling mag je tegenwoordig blij zijn als de leerlingen twee batterijen in hun rekenmachientje kunnen stoppen ("Twee? Wat is dat meester?" "Dat is één en dan nog één." "Goh meester, je kunt wel merken dat u ervoor doorgeleerd heeft.").

Er zijn schooldirecties die zichzelf, hun werk en het diploma iets te serieus nemen, zodat zij hun best doen de leerlingen stevig af te knijpen en de schoolonderzoeken een stuk zwaarder te maken dan het Centraal Examen. Er zijn echter ook scholen, die proberen hun leerlingen "zo hoog mogelijk weg te zetten", zodat ze ondanks zware onvoldoendes op het Centraal Examen gewoon slagen.

Het voorstel om ook bij een schoolonderzoek een tweede corrector in te schalen, zet geen zoden aan de dijk. De eerste corrector hoeft slechts een fors aantal twijfelgevallen te creëren en vervolgens de tweede corrector meestal gelijk te geven, doch bij die leerlingen die hij wil naaien of matsen de poot stijf te houden. De tweede corrector schaamt zich een beetje voor het feit dat hij zo slim is en geeft de eerste corrector die twijfelgevalletjes dan maar cadeau, om het goed te maken. Leraren en scholen zouden gewoon helemaal niet betrokken moeten zijn bij de toetsing van hun eigen leerlingen. Bij andere jurysporten mogen de trainers per slot van rekening ook niet bepalen hoeveel punten hun pupillen krijgen. En dan is er trouwens nog genoeg ruimte voor corruptie.