Kuijk

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

Het belang van talenkennis wordt zwaar overschat

E-mail Afdrukken PDF
Eerder op de dag heb ik op mijn forum een stukje geplaatst onder de provocerende kop 'Moderne vreemde talen horen op de middelbare school niet thuis'. Ik citeer het stukje hier even:

"Het gemiddelde kind doet er minimaal vijftien jaar over om zijn moerstaal een beetje redelijk onder de knie te krijgen. Het is derhalve onzin kinderen op de basisschool of op de middelbare school lastig te vallen met de moderne vreemde talen.

Daar komt bij dat volwassenen over het algemeen beter en sneller kunnen leren dan kinderen (en niet andersom, wat ten onrechte wel vaak wordt beweerd en aangenomen), zodat het voor de hand ligt om de moderne vreemde talen slechts te onderwijzen aan diegenen die er op volwassen leeftijd behoefte aan hebben en dat zijn er uiteindelijk verrassend weinig."

Het is inmiddels een aantal keren gelezen, maar de bijbehorende discussie is nog niet echt losgebarsten. Wel blijkt iemand een link naar het stukje te hebben aangebracht op NUjij.nl, alwaar daadwerkelijk een paar mensen meteen in de hoogste boom zijn gaan zitten, omdat ze... Ja, waarom eigenlijk? Waarschijnlijk omdat ze zowel het belang van talenkennis als het belang van de moderne vreemde talen in het middelbaar onderwijs overschatten.

Voor wie het nog niet wist, vermeld ik hier even dat ik persoonlijk niet alleen het Nederlands enigszins beheers, maar ook Frans, Duits, Engels, Pools en Russisch. Bovendien kan ik mij redelijk redden in het Italiaans, Spaans, Portugees, Deens, Noors, Plattdüüts en Letzebuergs. De stelling is dan ook beslist niet dat Nederlanders geen vreemde talen zouden hoeven leren of dat vreemde talen niet nuttig of gewoon leuk zouden kunnen zijn, de stelling is in feite slechts dat het voor volwassenen die hun moerstaal goed beheersen makkelijker is een vreemde taal te leren dan voor kinderen die nog druk bezig zijn hun moerstaal onder de knie te krijgen.

De stelling dat je niet vroeg genoeg met het onderwijs in de moderne vreemde talen kunt beginnen, is aan mij niet besteed, dat moge duidelijk zijn. Volgens mij wordt er namelijk een denkfout gemaakt. De redenering is dat kleine kinderen hun moerstaal spelenderwijs opdoen en dat ze dús op jonge leeftijd het gevoeligst zijn voor het leren van niet alleen hun moerstaal, maar van taal in het algemeen. Daar zitten al een paar conclusies te veel in, lijkt mij, maar daarmee houdt het nog niet op. Deze op drijfzand gebaseerde redenering wordt ook nog vastgeknoopt aan de gedachte dat kinderen erg snel leren, of althans sneller dan volwassenen.

Iedereen die wel eens de moeite heeft genomen te proberen kinderen iets uit te leggen, heeft daarbij kunnen constateren dat kinderen over het algemeen vrij traag van begrip zijn, al was het maar doordat ze het moeten doen met een onvolledig begrippenapparaat, waardoor je ze veel meer moet uitleggen dan je een volwassene zou hoeven doen. Doordat hun referentiekader als gevolg van hun leeftijd wat aan de kleine kant is, hebben kinderen ook meer moeite met onthouden, daar ze minder bestaande kennis hebben om hun nieuwe kennis aan op te hangen, als het ware.

Het argument dat middelbare scholieren vreemde talen moeten leren omdat ze die later nodig hebben, gaat niet op, om de simpele reden dat de meeste Nederlanders niet alleen nooit vreemde talen nodig hebben, maar het weinige dat ze zich van de aangeboden vreemde talen van de middelbare school nog herinneren zelden of nooit gebruiken. Jammer maar helaas.

Men hoort weleens zeggen dat je als Nederlander je talen zou moeten kennen om een kans te maken op de arbeidsmarkt, maar dat is zwaar overdreven. Wie op volwassen leeftijd toch vreemde talen nodig blijkt te hebben, kan altijd nog een cursusje van een paar weken doen. Zo'n cursusje zet namelijk meer zoden aan de dijk dan vier, vijf of zelfs zes jaar talenonderwijs op de middelbare school. Een vreemde taal leer je trouwens het beste in een land waar die taal gesproken wordt, maar dat wist u natuurlijk al en dat is bovendien een heel ander verhaal.

En voor degenen die denken dat ze op school goed Engels hebben geleerd nog even het volgende: hoe noem je in het Engels respectievelijk een vensterbank, een balpen, een luchtbed, gymschoenen en voorrijkosten?

En niet spieken hè?

Discussieer mee op het forum: 'Moderne vreemde talen horen op de middelbare school niet thuis'