De KPN Experia Box TG 787 is voor het laatst ter sprake geweest in 'Losse router aan de KPN Experia Box TG 787', waarin bleek dat de desbetreffende KPN Experia Box TG 787 in combinatie met een Speedtouch 580 wel degelijk een werkend draadloos netwerk opleverde.
Inmiddels heeft de klant een monteur van de KPN over de vloer gehad, die (de monteur, niet de vloer) eerst even in de centrale was wezen kijken, alwaar hij had geconstateerd dat de kaart waar de desbetreffende klant op zat contact kon maken met een stukje loshangend metaal, wat de oorzaak zou kunnen zijn voor het wegvallen van de internetverbinding (zie 'KPN Experia Box TG 787 kapot?' en 'Het IP-adres van de KPN Experia Box TG 787').
Het probleem met het weggevallen draadloze netwerk stelde deze monteur voor raadselen. Het eerste dat hij deed was de zichzelf resettende KPN Experia Box TG 787 maar weer eens vervangen door een nieuw exemplaar, wat natuurlijk niet hielp. Als dat namelijk wel geholpen zou hebben, had die Speedtouch 580 niet als losse router aan het vorige exemplaar gekoppeld hoeven worden, want dan had die ook wel een werkend draadloos netwerk opgeleverd als hij onmiddellijk aan de ADSL-lijn gekoppeld was (tenzij hij echt kapot is, natuurlijk, maar daar ga ik niet meer van uit).
Na een heleboel pogingen, waarbij de verschillende computers en besturingssystemen het nieuwe netwerk zo af en toe konden zien, maar meestal niet, en er zelfs een keer heel even sprake was van verbinding met dat nieuwe netwerk, bedacht de monteur dat de klant misschien nieuwe buren had gekregen, of de buren een nieuwe router, of iets vergelijkbaars, en dat de klant in de nieuwe situatie door de desbetreffende buren van zijn eigen netwerk gedrukt werd, of althans het signaal van zijn eigen netwerk niet meer kon ontvangen. Hoe dat dan weer te rijmen viel met het feit dat de Speedtouch 580 dat probleem niet had als hij als losse router gebruikt werd, maar wel als hij onmiddellijk aan de ADSL hing, werd niet duidelijk, maar daar ging het ook niet om, al was het maar omdat die Speedtouch 580 niet meer was dan een tijdelijke noodoplossing.
Om een lang verhaal kort te maken: de monteur pleegde een telefoontje en kreeg te horen dat de oplossing mogelijk te vinden was in het handmatig afstellen van de KPN Experia Box TG 787. Die stond namelijk op automatisch kiezen van het draadloze kanaal, waarbij hij, evenals zijn voorganger, automatisch kanaal 6 koos. De monteur werd verteld dat hij kanaal 3 en kanaal 7 kon kiezen, waarbij kanaal 7 als eerste geprobeerd diende te worden. Zulks geschiedde en voorwaar: het draadloze netwerk werd plotsklaps zichbaar voor alle aanwezige computers en besturingssystemen (behalve voor de laptop met Windows van de monteur, want die was de afgelopen week gecrashed en daarvan nog niet helemaal hersteld. Fijn spul, computers). Ook bleek het mogelijk in te loggen, waarmee het probleem dus opgelost is. Inmiddels draait het geheel al een paar dagen geheel storingsvrij. Dat is mooi, natuurlijk. En zo simpel ook: afgezien van de Kanaalselectie, die nu op Handmatig staat, en het Kanaal (7 dus) hoefde er niets aan de defaultinstellingen gewijzigd te worden.
Als extraatje heb ik er trouwens ook nog iets bijgeleerd: de derde ethernetpoort, of poort 3, zoals sommige mensen zeggen, van de KPN Experia Box TG 787 moet je niet gebruiken voor een ethernetaansluiting, want die is alleen bedoeld voor televisie. Of dat ook geldt voor de Thompson Speedtouch 787 (oftewel de KPN Experia Box TG 787 zonder de KPN-firmware, als ik het goed begrepen heb), weet ik niet. Ook weet ik niet of het feit dat de laatstgeleverde KPN Experia Box TG 787 draait op softwareversie 8.2.2.1 iets te maken heeft met het probleem van het weggevallen draadloos netwerk, maar zolang het in de lucht blijft, interesseert mij dat eigenlijk ook verrassend weinig. En o ja: deze monteur wist dat er best veel klachten over de KPN Experia Box TG 787 zijn en volgens hem wordt ook de opvolger ervan met kinderziekten en al de winkel ingedonderd, of in de markt gezet, hoe u het maar wilt noemen, omdat dat nu eenmaal goedkoper is dan de kinderziekten er van tevoren uithalen. En dat is natuurlijk ook zo: als de klant niet klaagt, hoeft de fabrikant niets te doen. Dat wisten ze bij Philips al in de jaren zeventig toen ze de eindcontrole bij de lopende band lieten vervallen, of beter gezegd: verplaatsten naar de koper.