Kuijk

  • Vergroot lettergrootte
  • Standaard lettergrootte
  • Verklein lettergrootte

Losse router aan de KPN Experia Box TG 787

E-mail Afdrukken PDF

'KPN Experia Box TG 787 reset zichzelf' schreef ik gisteren. Dat stukje besloot ik met:

"[...] doorgegeven aan de technische dienst, die een en ander zou gaan uitzoeken en hopelijk oplossen. Het zal mij benieuwen. Feit is, dat dit al de derde of vierde KPN Experia Box TG 787 op die plek is, dus de gedachte om het toesturen van een nieuwe KPN Experia Box TG 787 maar over te slaan viel bij mij wel in goede aarde. [...] Maar goed: ik ben benieuwd wat de technische dienst van de KPN eraan kan of gaat doen."
Ik weet niet of genoemde technische dienst al iets gedaan of geprobeerd heeft, maar wel weet ik dat de klant er geen behoefte aan had om zijn draadloos netwerkje zelfs maar tijdelijk te vervangen door een bekabeld netwerk.

Nu had ik die kapotte Speedtouch 580 nog liggen en toen dacht ik: stel nu dat die niet kapot is, maar dat het probleem toen, net als later, veroorzaakt werd in de centrale. Zou toch kunnen, niet? In dat geval zou ik die Speedtouch 580 kunnen gebruiken, in plaats van die zelfresettende KPN Experia Box TG 787. Maar neen. En ook een ander exemplaar van de KPN Experia Box TG 787 leverde geen werkend draadloos netwerk op. Uiterst merkwaardig.

En toen kreeg ik echt een lumineus idee, al zeg ik het zelf: het zou toch zomaar kunnen dat er ergens iets mis was, in de centrale bijvoorbeeld, waardoor het draadloze netwerk niet zou kunnen functioneren. Hoe dat dan precies zou moeten werken, weet ik ook niet, en misschien is de technische dienst daar nog mee bezig, maar de oplossing lag plotseling heel erg voor de hand: via een ethernetkabeltje die Speedtouch 580 verbinden met die zelfresettende KPN Experia Box TG 787 en kijken wat dat oplevert. Welnu: dat levert een werkend draadloos netwerk op. Het is werkelijk wonderbaar.

Nu heeft de helpdesk van KPN mij gisteren medegedeeld dat het probleem binnen 48 (achtenveertig) uur zou worden opgelost, indien überhaupt, dus we wachten nog even met bellen, maar als die zelfresettende KPN Experia Box TG 787 morgenmiddag nog steeds niet naar behoren functioneert, gaan we toch maar weer een telefoontje plegen. Als de KPN het probleem niet blijkt te kunnen oplossen, kunnen ze de klant in ieder geval een korting geven op zijn abonnementsprijs, want zo'n extra speedtouch vreet ook weer stroom, per slot van rekening.