Op 1 december schreef ik: 'KPN Experia Box TG 787 kapot?' Het antwoord op die vraag bleek neen te zijn, aangezien de fout in de centrale zat. Inmiddels is het genoemde stukje hard op weg het meest gezochte stukje van deze site te worden. Kennelijk zijn er veel mensen die een probleem hebben met hun KPN Experia Box TG 787.
Opvallend is, dat het ip-adres van de KPN Experia Box TG 787 veelgevraagd is. Ik zei daarover:
"De KPN Experia Box TG 787 is niet te benaderen via 192.168.2.254 als er geen internetverbinding is, maar wel als de internetverbinding functioneert"Inmiddels kan ik deze conclusie wijzigen in:
"De KPN Experia Box TG 787 is soms niet te benaderen via 192.168.2.254 als er geen internetverbinding is, maar wel als de internetverbinding functioneert"
Dat zit zo: iets minder dan twee maanden nadat het probleem met de centrale zich had voorgedaan, viel het internet bij de desbetreffende klant weer weg. Op dezelfde wijze, dus de oplossing lag voor de hand: even de centrale bellen. Maar ja, daarvoor moet je een monteur zijn, want zelfs de KPN-helpdesk kan dat niet. Of mag dat niet. Gelukkig had ik dit keer te maken met een goede helpdesker die meteen begreep dat het probleem echt aan hun kant zat, wat een hoop gedoe bespaarde. We konden alle tussenstappen overslaan en er werd een monteur gestuurd, die een paar uur later op de stoep stond.
Hij kwam, hij zag en hij belde: probleem binnen twee minuten opgelost. En hoe zit dat nou met het ip-adres van de KPN Experia Box TG 787? Welnu dat blijkt te maken te hebben met de vraag of de KPN Experia Box TG 787 zich wel of niet netjes heeft kunnen afmelden. Oftewel: de kans bestaat dat je probeert je KPN Experia Box TG 787 te benaderen via 192.168.2.254 en dat dat niet lukt. De KPN Experia Box TG 787 schijnt in zo'n geval te denken dat hij nog in gesprek is, of zoiets, maar dan kom je er dus gewoon niet op. Heel vervelend. Maar soms kan het dus wel. Het is een beetje onvoorspelbaar, zeg maar.
Wat wel voorspelbaar is, is dat de internetverbinding bij deze klant binnen afzienbare tijd weer wegvalt. Dat komt doordat er, als ik het goed onthouden heb, achtenveertig (48) klanten op een zo'n kaart zitten, waaronder ook zakelijke klanten die een contract hebben volgens hetwelk eventuele problemen met de verbinding binnen vier uur opgelost moeten zijn, op straffe van een boete van € 25.000 (of zoiets. Het was een behoorlijk bedrag, dat weet ik zeker), door de KPN te voldoen. Vandaar dat ze niet bij de eerste de beste klacht van een gewone klant met het goedkoopste abonnement meteen de kaart er uitrukken en vervangen: met een beetje pech zitten er een paar van die zakelijke klanten op en voor je het weet duurt het net iets te lang. Ze resetten dus gewoon de poort waar de klant met de klacht op zit en dan gaan ze zitten hopen dat het weer een poosje goed gaat. En voor € 25.000 kun je zo'n monteur wel een paar keer langssturen natuurlijk.